5 grep for økt hverdagsglede og bedre livskvalitet

med Ingen kommentarer

Rådet for psykisk helse har laget noen korte, fine videoer om enkle grep for å få økt hverdagsglede og bedre livskvalitet. Informasjonen i videoene er basert på forskning om lykke og livskvalitet. En rekke undersøkelser viser at hva vi gjør er av stor betydning for hvordan vi trives i hverdagen.

Illustrasjon av oppmerksomhetstrening
Vær oppmerksom på detaljene!

Grep 1: Vær oppmerksom

Det handler om å være oppmerksom på hva som skjer i nuet. Å være fullt og helt til stede.

  • Vær nysgjerrig!
  • Hva er det du ser?
  • Hva er det du hører?
  • Hva er det du lukter eller smaker?
  • Hva er konsistensen på det du spiser?
  • Hvordan føles det i munnen?
  • Hva er det du tenker og føler akkurat nå?

Oppmerksomhetstrening bedrer immunforsvaret og gir økt glede. Det kan redusere stress og forebygge depresjon.

Grep 2: Vær aktiv

Fysisk aktivitet er viktig for å holde deg i form, både fysisk og psykisk. Du blir glad fordi trening utløser endorfiner. Du kan også få bedre hukommelse, bedre søvn og færre psykiske plager.

Finn en treningsform som du liker og gjerne noen å trene sammen med. Du kan f.eks. begynne med å gå korte turer der du bor.

Grep 3: Fortsett å lære

Når du lærer noe nytt dannes det nye koblinger i hjernen. I tillegg bidrar det til mestringsfølelse og selvtillit. Nye spor i hjernen gjør at du kan bryte vaner (eller uvaner) og tanke- og handlingsmønstre.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ Du kan f.eks. ta opp en hobby, delta i kurs, prøve nye oppskrifter, lære et nytt språk eller å spille et instrument.

Grep 4: Knytt bånd

Vi mennesker er flokkdyr og tilhørighet til flokken er et grunnleggende behov hos oss. Vi trenger kos og nære relasjoner. Det er viktig å investere tid og engasjement i å opprettholde eller skape nye sosiale relasjoner. For å få nye venner kan det være lurt å engasjere seg i en organisasjon eller en forening for folk med samme interesser, f.eks. idrett, politikk, korsang, bridge osv.

Grep 5: Gi

Det sies at mennesker blir mye lykkeligere av å gi enn å få. Det å gi aktiverer områder i hjernen som er ansvarlig for lykke, belønning og velvære. Det du gir trenger ikke være fysiske gaver eller penger, men kan være et smil, eller at du gir av din tid for å hjelpe en venn eller til frivillig arbeid.

Her kan du lære mer om de 5 grepene.

Hvordan bruker du din tid?

Hvilke av disse fem grepene bruker du tid på?  Er det kanskje på tide å gjøre noen forandringer? Å gjøre mer av noen eller alle av de fem grepene?

For min del tenker jeg det kan være en bra sjekkliste når jeg planlegger min dag og min uke. Og en sjekkliste ved dagens slutt: Hva har jeg gjort i dag av disse fem grepene?


Om du trenger en samtalepartner eller synes det er vanskelig å komme i gang på egenhånd?

Legg igjen en kommentar